Tvoja košarica
Zašto žaruljice svih vrsta pregaraju?
Nekad je jedan univerzalni set žaruljica u automobilu rješavao sve probleme, a danas su stvari ipak malo kompliciranije. U ponudi je velik broj žaruljica koje više nisu isključivo modeli H4 i H7, već je tu i čitava lepeza LED-svjetala, zakretnih sustava, kitova… Osim toga, vremena kad je vlasnik na svakom automobilu mogao sam zamijeniti žarulju također su iza nas.
Zbog svega toga kupnji žaruljice, pa i samom izboru automobila treba pristupiti studiozno. Jer, neki modeli poput Toyote Auris imaju posebne žaruljice koje znaju pregarati, a stoje preko 150 kuna. S druge strane, na nekim vozilima je vrlo teško zamijeniti žaruljicu u vlastitom angažmanu, a ponekad to uopće nije izvedivo. Tad je potrebno plaćati i radni sat majstora kako bi samo promijenio žarulju.
Zašto neke žaruljice često pregaraju?
Za probleme s rasvjetnim tijelima često su krivi i sami automobili koji svojim nestabilnim naponima vlasnika znaju ostaviti bez svjetla i nekoliko puta godišnje. Čak i kad zamjena nije toliko komplicirana to su situacije koje iritiraju, kradu vrijeme, novac i utječu na sigurnost vožnje.
U čemu je problem? Zašto žaruljice pregaraju? Razloga je nekoliko, pa krenimo redom. Prvi i glavni razlog zašto uopće originalne žaruljice pregaraju jest spomenuta (ne)stabilnost napona automobila. Stvar je u tomu što napon nije uvijek jednak normiranoj voltaži, 11,7 V, nego zna biti i osjetno veći. Čak do 14 volti!
KLIKNI i provjeri ponudu svih žarulja!
Naravno, žaruljica na takvoj naponskoj mreži jače svijetli, ali i puno kraće traje. To je izraženo u svim vozilima koja nemaju regulator/ stabilizator napona, pogotovo u srednjoj klasi, koja ima sve više trošila. Odmah možemo zaključiti, pregara li vam žaruljica (pre)često, prvo posjetite električara ili u servisu provjerite kakva vam je stabilnost napona.
Nije uvijek vozilo krivo
Do pregaranja može dolaziti i zbog nespretne ugradnje, odnosno zamašćivanja balona žaruljice nakon dodirivanja prstima. Naime, u balonu je plin, a zamašćeno staklo ometa kretanje i hlađenje tog plina pa dolazi do pregaranja. Svakako treba znati da žaruljice ne traju vječno, nego se s vremenom troše i gube na snazi.
Recimo, žaruljica H7 radi do 1000 sati i nakon toga ne treba računati na njenu ispravnost. Osim toga, i prije će oslabjeti, ali poanta je u tome što dobra žarulja nikad neće oslabjeti ispod zakonskog propisa. Naime, zakon propisuje koliko jako žaruljica mora svijetliti i koliko mora trajati.
Koje su trajnije?
Kao i uvijek prilikom kupnje žaruljica treba investirati u provjerenu i homologiranu robu. I sad, koje su bolje, žaruljice H7 ili H4, ili pak H5, koja se pojavljuje u nekim vozilima? H4 je osjetno veća žarulja s dvije žarne niti snage 55/60 vata i upotrebljava se u jednostavnijim svjetlosnim tijelima.
U farovima koji iz jednog dijela emitiraju i dugo i kratko svjetlo. H7 je manja, termički napregnutija žaruljica koja se ugrađuje u inovativne, dizajnerske i dvostruke farove. U njoj je samo jedna žarna nit i kombinira se sa žaruljama H1 ili H3.
Većina modernih automobila ipak više ne koristi klasične žaruljice, iako je njih još uvijek najviše na tržištu, već su rasvjetna tijela opremljena Xenon-tehnologijom, odnosno sve češće LED-tehnologijom. Analogno tomu, ponuda je bogata i asortimanom zamjenskih LED i xenon žarulja.