Pretražite asortiman

Tvoja košarica

MOLIMO PRIČEKAJTE

Starost gume – kako stvari stoje s tehničkim pregledom i DOT oznakom?

Pored svih oznaka koje guma mora nositi, kao i nove EU-naljepnice, koja opisuje gumu kroz: podatke o potrošnji, prianjanju na mokroj podlozi, buci kotrljanja, a na njoj su i QR-kod, veličina te identifikacijski broj – glavno je pitanje ipak uvijek vezano uz starost guma.

Koliko su gume točno stare možete jasno pročitati na svakom tijelu pneumatika uz natpis DOT (Department of Transportation). Odmah uz DOT-oznaku nalaze se i četiri brojke, od kojih prve dvije označavaju tjedan proizvodnje u godini, a druge dvije samu godinu proizvodnje. Dakle, DOT 1221 govori kako je guma proizvedena i 12. tjednu 2021. godine.

Zbog takvog eksplicitno istaknutog datuma proizvodnje logično se nameće i pitanje o „vremenskom trajanju“ gume. Jer, zašto biste kupili novu gumu koja ima stariji datum proizvodnje? Legitimna su to pitanja na koje postoje i službeni odgovori odgovornih institucija te profesionalaca.

Što kažu institucije?

Gume jednostavno nisu kvarljiva roba i pod „novom gumom“ može biti prodana i ona stara do 6 godina (prema propisima BS AU 50 iz Velike Britanije), dok druga nacionalna europska i njemačka udruženja industrije auto-guma i udruženja vulkanizera govore o ograničenju od 5 godina. Dakle, tijekom 2021. legitimno je prodavati čak i gume sa DOT oznakom XX16.

Međutim, nove gume se u pravilu prodaju s DOT-oznakom aktualne ili prethodne godine. Ali, čak i da je guma stara dvije ili do četiri godine – ako je pravilno skladištena – kupac neće biti financijski oštećen ako ju planira eksploatirati čitavo vrijeme. K tomu, gume s prošlogodišnjim DOT-om su zaista česta pojava jer zbog transporta (drugi kontinent ili logistika) guma često ne uspijeva u istoj godini biti transportirana od tvornice, preko uvoznika do distributera i prodana.

U svakom slučaju, uz prosječnu kilometražu od kojih 10-15 tisuća kilometara gumu će prije trebati zamijeniti zbog istrošenosti nego zbog vremenske dotrajalosti. Logično je, subjektivno ćete se bolje osjećati ako dobijete što noviji DOT, ali razlika od godinu-dvije u životnom ciklusu gume, ako je pravilno čuvana, ne igra presudnu ulogu, pogotovo jer većina svoje gume „potroši“ za pet godina.

Evo što kažu u stanicama za tehnički, u Hrvatskoj

Stanice za tehnički pregled u Hrvatskoj tijekom svake inspekcije vozila kontroliraju i gume na vozilu. Kontrolira se prvenstveno stanje, a DOT je tu kao dodatna referenca. „Ukoliko su gume stare 7 ili 8 godina sigurno ćemo ih bolje pregledati i savjetovati vozaču da ih čim prije izmjeni, ali ako su iste gume u dobrom stanju auto će proći tehnički pregled. Brojni parametri otkrivaju pravo stanje guma, pa promatramo tragove oštećenja od ozona, UV-zraka, ispucanosti, temperaturnih posljedica ili pak od agresivnih kemikalija. Naravno, dubina šare i ravnomjernost istrošenosti prvo se gledaju“, ljubazno su nam objasnili u stanici za tehnički pregled.

Svjetsko udruženje proizvođača guma i naplataka (European Tyre and Rim Technical Organization – ETRTO) u svojoj službenoj publikaciji postavlja preporuke za skladištenje guma, zračnica i štitnika. Dokument inače nema pravnu snagu, ali u praksi se njegove upute mogu slijediti bez oklijevanja. U preporukama se ne navodi rok u kojemu se guma mora prodati, već se govori o pravilnome skladištenju guma tako da zadrže svoja svojstva.

Nažalost, došlo je do greške.
Molimo pokušajte ponovno.