Pretražite asortiman

Tvoja košarica

MOLIMO PRIČEKAJTE

ABS: njega kao najbolja prevencija

Često znamo čuti priče o skupom kvaru ABS modula, no razloga za strah nema! Daleko je važnije znati kako ga uz vrlo malo truda možemo očuvati u savršenom stanju.

Što se događa u autu za vrijeme kočenja?

Kako bi naučili održavati ABS sustav, moramo znati što se točno događa u autu za vrijeme kočenja. Pritiskom noge na pedalu kočnice djelujemo silom na klip u glavnom kočnom cilindru i tlačimo posebno ulje za kočnice, koje se nalazi u cilindru i cijelom sustavu. Kako tekućina nije stlačiva, ona tu silu prenosi na cilindre gdje se odvija obrnuti proces. Drugim riječima, klip u cilindru pod tlakom tekućine izlazi i pritišće kočne pločice uz disk. Započinje kočenje!

Taj pritisak može toliko ojačati da sila trenja nadvlada silu kojom se okreće disk zajedno s kotačem i to je trenutak u kojem kotač blokira. Kada bismo tada popustili pritisak na pedalu, popustio bi i pritisak na disk te bi se on počeo okretati. Zato bi bilo idealno kočiti do same točke blokiranja kotača i tu na scenu stupa ABS!

3,2,1 – ABS je spreman!

Sustav ABS-a smješten je između pedale kočnice, glavnog cilindra i kotača. Tamo se nalaze senzori, koji putem indukcije registriraju okretanje kotača. Mali magnetni reperi u ležaju kotača ili kaveznometalna konstrukcija s određenim markerom na sebi, prilikom okretanja i prolaska kraj senzora induciraju u njima signal, koji prati upravljačka jedinica ABS-a.

Ako kotač blokira i ne okreće se, signal izostaje i upravljačka jedinica aktivira hidraulični sklop ABS-a. Kad je ABS aktiviran, pri naglom kočenju osjetit ćete vibriranje pedale i zvuk isprekidanog kočenja. To je rezultat naglih i kratkih promjena u silama kočenja koje su izuzetno velike i odvijaju se na tlakovima većim od 150 bara.

ABS je mali pomagač i u drugim funkcijama

Današnji sustavi ABS-a su kompaktni. To znači da su u njima objedinjeni upravljački i hidraulički dijelovi, koji obavljaju niz drugih funkcija. Djeluju čak i neovisno o pritisku pedale kočnice za potrebe sustava kontrole trakcije, kao što su ASR i ESP. Ne zahtijevaju neko posebno održavanje i popravke, ali i njima prijete određene opasnosti na koje treba obratiti pažnju.

Sustav bilježi greške i može lako pratiti funkcioniranje cjeline putem dijagnostičkih uređaja. Senzori u kotačima i prateća instalacija potpuno su zaštićeni od vlage, ali zbog smještaja tik uz kotač, izloženi su primjerice potencijalnim mehaničkim oštećenjima, udarcima. Njihov prekid funkcioniranja lako će se zapaziti i signalizirati od strane upravljačkog uređaja ABS-a, uključivanjem signala na instrumentnoj ploči i registriranjem greške u memoriji.

Obratite pozornost na unutarnjeg tihog neprijatelja

Mnogo je opasniji „tihi ubojica“ koji ne ostavlja grešku, ali može oštetiti ili čak uništiti glavnu jedinicu ABS-a. O čemu se zapravo radi? Opasnost dolazi od posebnog hidrauličnog kočnog ulja, koje mora zadovoljavati posebne specifikacije kako bi se moglo upotrebljavati u kočnim sustavima. Propisane karakteristike kriju se iza oznake DOT-4. Ona označava da je takvo ulje otporno na visoke temperature i utjecaje vlage. Unatoč tome ono je higroskopno, odnosno upija vlagu koja se pri visokoj temperaturi izdvaja iz ulja i isparava.

Takvi džepovi pare smanjuju efikasnost i tlak u sustavu, a mogu ga i u potpuno onesposobiti uz istovremeno djelovanje kao korozivni faktor na unutrašnjost hidrauličkog dijela ABS-a.

Upravo zbog toga, na tehničkom pregledu provjerava se stanje ovog ulja, odnosno njegova točka vrelišta i udio vlage. Taj podatak nam otkriva da je tekućina s niskim vrelištem (ispod 150 stupnjeva Celzijusa) praktički neupotrebljiva. Zato svi proizvođači propisuju obaveznu zamjenu kočnog ulja svake dvije godine, kako bi se zajamčile njegove karakteristike i očuvale besprijekorne funkcije ABS-a.

Važno je pratiti upute

Nema potrebe strepiti od spontanog kvara na ABS-u ili njegovoj elektronici, jer statistički je to rijedak problem. Najveći neprijatelj ABS-sustava smo mi sami. Točnije ako zanemarimo upute i pokušamo uštedjeti na zamjeni kočne tekućine. Čitav sustav zaprima oko pola litre, pa zaista nema smisla štedjeti jer riječ je o simboličnom trošku koji vam u konačnici može – spasiti život.

Kako Tokić može pomoći?

Očuvajte ABS-sustav svog vozila prateći propisane upute. Vjerujemo kako ćete tako najlakše izbjeći sve moguće kvarove. Ako ste pak do sada žmirili na jedno oko kada je u pitanju zamjena kočionog ulja svake dvije godine, potražite pravo ulje za vašeg limenog ljubimca u širokoj Tokićevoj ponudi. Narudžba putem webshopa je čas posla, a dostava stiže u tren oka!

Nažalost, došlo je do greške.
Molimo pokušajte ponovno.