Tvoja košarica
Tko može servisirati električna vozila?
Svaki dobar mehaničar mogao bi otkloniti većinu kvarova na električnim vozilima. K tomu, električna vozila su jednostavnije strukture od klasičnih benzinskih i dizelskih, ali za njihovo održavanje potrebne su posebne vještine i certifikati kako bi svi bili sigurni kako nešto pođe po zlu. Evo kako stvari stoje
Za razliku od konvencionalnih, u električnim i hibridnim vozilima pojavljuju se električne instalacije i potrošači koji rade s naponom opasnim po ljudski život. Takvim se naime smatra istosmjerni napon viši od 60 V. Zato je i prema zakonskim odredbama, čak i profesionalnim radionicama, propisan postupak za popravak i održavanje električnih vozila. Na način da isključivanje visokog napona na vozilu, prije početka radova, može obaviti samo za to stručno obučena i certificirana osoba.
Bez takvog obučenog djelatnika radionica ne bi smjela raditi nikakve zahvate na električnom vozilu. Na električno vozilo se zapravo primjenjuju svi važeći propisi i sigurnosne mjere kao i za bilo koju drugu (kućansku ili industrijsku) instalaciju koja radi na visokom naponu. Praktički ista regulativa vrijedi i za hibridna vozila, koja uz klasični motor sadrže sve elemente kao i potpuno električno vozilo. Jedini izuzetak čine ‘blagi hibridi’, koji rade s naponom od 48 V koji nije opasan po život.
Najopasnija za ‘uradi sam’ majstore
Ovih se činjenica korisnici i vozači električnih vozila ne trebaju plašiti. Ona su potpuno bezopasna i sigurna za njih. Pogled pod haubu i dolijevanje npr. tekućine za pranje stakla ili antifriza neće nas ugroziti. Svi elementi pod visokim naponom su vrlo dobro izolirani i zaštićeni, tako da vas neće ugroziti niti slučajan dodir. Problem je samo kod ‘uradi sam’ zahvata, koji su još uvijek omiljeni na starim benzincima i dizelašima. Prednosti e-vozila (zovimo ih tako) su dobro poznate kroz nisku potrošnju, emisiju štetnih tvari, snagu, ubrzanja…
Dok klasičan benzinski ili dizelski moramo postepeno dovoditi na punu snagu, okretni moment kod elektromotora je trenutno dostupan. Čim krenete! Tehnički gledano, klasični ICE-motori nisu upotrebljivi bez mjenjača, dok je uz e-pogone mjenjač zapravo nepotreban. Čak i vožnja unatrag je tehnički jednostavna, jer dovoljno je okrenuti smjer protoka struje i motor se vrti u drugu stranu. Također, maksimalna iskoristivost elektromotora ide sve do 98 posto, dok kod klasičnih motora iskoristivost iznosi jedva 45 posto.
Manji broj dijelova Broj dijelova i elemenata u e-vozilima je nekoliko puta manji. Riječ je o daleko kompaktnijoj i jednostavnijoj konstrukciji. Usporedbe radi, dok na klasičnim pogonima pronalazimo oko 1800 rotirajućih dijelova, na električnim pogonima ih je tek oko 20. Ukupno, električna vozila mogu imati oko 2,5 puta manje dijelova. Uostalom, električne pogone gledamo u vlakovima, tramvajima i drugim vozilima već više od stoljeća, s patentima Nikole Tesle. Najveći izazovi elektrifikacije ipak nisu u pogonu, već u bateriji, transportu i proizvodnji električne energije.
Nova, ali i postojeća tehnologija
Iako u e-vozilima govorimo o instalacijama i visokom naponu koji doseže 400, pa i 800 volti, ona i dalje koriste tradicionalnu 12 voltnu instalaciju s pripadajućom 12 voltnom baterijom. Ona strujom opskrbljuje sve one sustave koje i inače imamo u vozilu. Poput rasvjete, centralnog zaključavanja i podizača stakla, Infotainmenta itd. Visoki napon rezerviran je za pogonski sklop. Za njega se istosmjerna struja iz visokonaponske baterije transformira u izmjeničnu trofaznu struju. Ona potom pogoni dobro poznate sinkrone ili asinkrone motore kao što je to u vlakovima, tramvajima i drugim dobro i već dugo poznatim električnim vozilima.
Glavne lego-komponente
Iako se mogu činiti kompleksnima, električna su vozila za razliku od standardnih zapravo vrlo jednostavna i sadrže iste sastavne ‘lego’ kocke. To su baterija, interni punjač, pretvarač, elektromotor, kontroler koji upravlja motorom, utičnica za punjenje i to je uglavnom to. Sama baterija je mali grad za sebe koji se sastoji od velikog broja manjih baterija – članaka koje se pažljivo međusobno balansiraju preko odgovarajuće elektronike u samoj bateriji.
Na način da se oni kontinuirano podjednako prazne i pune, čime se produžuje vijek cijele baterije. Time je omogućeno da se dijagnostičkim uređajima može utvrditi koji članak je eventualno oštećen. Njegovom zamjenom može relativno povoljno reparirati baterija, bez potrebe za skupom zamjenom kompletne baterije.
Iako su uvriježena mišljenja kako su baterije opasne i zapaljive, one su iznimno dobro mehanički i sustavno osigurane od preopterećenja i udara. Osim toga, i baterija i motor te pretvarači hlađeni su rashladnom tekućinom te im se stalno kontrolira temperatura kao i u klasičnom motoru. U konačnici, i najmanja anomalija u sustavu pogona pokreće postupak iskapčanja sigurnosnih releja unutar baterije i time vozilo ostaje bez napajanja.
Bez obzira radi li se o kvaru, sudaru ili nekom drugom izvanrednom događaju. Upravo zato i postoje posebni prekidači koji su spomenuti na početku ove priče. Putem njih napajanje isključuje obučena osoba. Zato neobučene i nekvalificirane osobe zaista nemaju što tražiti na ovim instalacijama i radi svoje sigurnosti i radi dobrobiti samog vozila. Kao što smo rekli, većina naših omiljenih ‘sam svoj majstor’ zahvata ticala se onih redovnih radova servisiranja i održavanja za kojima ovdje nema potrebe.
Tu je seminar s certifikatom!
Polaznici seminara ‘Dijagnostika i servisiranje električnih i hibridnih vozila’ bit će osposobljeni za održavanje pojedinih elemenata električnih i hibridnih vozila, korištenje odgovarajućih alata i opreme, dijagnostiku grešaka i zamjenu komponenti na visokonaponskim sustavima te postupcima održavanja specifičnima za vozila koja rade s visokim naponima. Pored teoretskog dijela programa, Tokić nudi rad na najnaprednijem simulatoru električnog vozila sa simulatorom grešaka.
Program je osmišljen u suradnji sa ZIRS-om te je verificiran od strane Ministarstva znanosti i obrazovanja. Za ovaj seminar moguće je ostvariti potporu putem Hrvatskog zavoda za zapošljavanje u vidu vaučera kojim se pokrivaju troškovi seminara od strane HZZ-a. Za detaljne informacije o postupku izdavanja vaučera i cijeni seminara kontaktirajte nas e-mailom ili na kontakt broj 091/2033-117.