Otkrijte u kakvom je stanju vaš akumulator

17.04.2020.

Većina vozača strahuje kako će se njihovi limeni ljubimci ponašati. Ako je k tome još i zima svi odmah gledaju prema akumulatoru, ali donose i neke krive zaključke.

Koliko zapravo hladno vrijeme i niske temperature utječu na akumulator?

Uvriježeno je mišljenje da zima, hladno vrijeme i niske temperature skraćuju životni vijek akumulatora, ali to je samo djelomično točno. Istina je da niža temperatura utječe na kapacitet akumulatora – potpuno nov i napunjen akumulator pri 0 stupnjeva Celzija ima jedva 60% nazivnog kapaciteta. Što je još uvijek dovoljno za pokretanje motora, dok nakon starta kreće i proces punjenja pa tako ubrzo vraća snagu.

Akumulatori u našim vozilima još su uvijek stari dobri olovni akumulatori. U njima je razrijeđena sumporna kiselina, koja služi kao katalizator fizikalnog procesa punjenja i pražnjenja s električnom energijom koja se akumulira na njegovim olovnim pločama. Kako se akumulator sastoji od šest povezanih ćelija i niza separatora između olovnih elektroda uronjenih u elektrolit, to predstavlja složen i osjetljiv sustav.

Problem leži u gubitku elektrolita

Upravo najveći problem leži u gubitku elektrolita, koji pri ciklusima punjenja i pražnjenja polako hlapi. Osobito pri ljetnim vrućinama koje su pogubnije od hladnoće. Stariji vozači vole reći kako su im „stari“ akumulatori duže trajali, jer su imali mogućnost provjeravanja razine elektrolita kroz otvore pokrivene čepovima. Tako bi dodavanjem destilirane vode mogli djelomično nadoknaditi gubitak elektrolita.

Akumulatori već dugo nemaju ovu mogućnost održavanja i to nije bez razloga. Nove tehnologije separatora i kondenzacijskih kanala na poklopcu akumulatora smanjuju gubitak elektrolita i puno bolje čuvaju akumuliranu energiju. Takvi akumulatori daju veću snagu, koja je danas potrebna za vozila koja imaju puno više potrošača. S vremenom gubitak elektrolita očigledno postoji i akumulator postupno gubi svoj kapacitet.

EFB i AGM tehnologija za start-stop sustave

Dulji niz godina u vozila sa start-stop sustavom, koji imaju gotovo sva nova vozila, ugrađuju se akumulatori s EFB i AGM tehnologijom. Oni imaju posebne separatore, koji pomažu čuvanju energije.

Plastični separatori na EFB akumulatorima ili separatori od upijajuće staklene vune u AGM akumulatoru čuvaju elektrolit i smanjuju mogućnost dubinskog pražnjenja. Unatoč tome, gubitak snage pri niskim temperaturama i dalje postoji, iako je manji.

Reagirajte već na prve znakove

Ne treba čekati zimu za zamjenu akumulatora, jer moguće „iznenađenje“ može doći i ranije. Upravo tada treba reagirati već na prvi znak otežanog ili produženog starta.

Svaka moderna radionica ili specijalist za autoelektriku rado će vam s posebnim testerom provjeriti kapacitet akumulatora i njegovu startnu sposobnost bez demontaže. Takvi uređaji daju i ispis stanja, pa na njemu bez problema vidite koliko je postotaka startne snage ostalo, kao i napona akumulatora. Kad je taj napon jedva iznad 12 V, a startna snaga oko ili ispod 50%, gotovo je sigurno da će s prvom hladnoćom startna snaga biti nedovoljna. Zato je bolje spriječiti, nego liječiti!

Nekoliko detalja na koje treba pripaziti pri zamjeni akumulatora

Ako vaše vozilo ima EFB ili AGM akumulator, važno je napomenuti da su takvi akumulatori opremljeni elektronikom koja kontrolira stanje i režim punjenja, a obično se nalazi na minus polu akumulatora. Pri zamjeni takvih akumulatora potrebno je s dijagnostičkim uređajem prijaviti novi akumulator u sustav, pogotovo ako se snagom razlikuje od starog. Tako se osigurava optimalni režim punjenja i dug životni vijek. Ako još razmišljate za koji brend se odlučiti jedno je sigurno, TQ akumulatori omiljeni su izbor Tokićevih kupaca zahvaljujući vrhunskoj kvaliteti, dugotrajnosti!

Stari akumulator najbolje je zamijeniti istovrsnim, jer je proizvođač vozila najbolje predvidio njegove potrebne karakteristike. Dobro je znati da se u vozila s EFB akumulatorom može staviti AGM akumulator, koji ima bolje karakteristike. Važno je pripaziti da on tada ima iste nazivne vrijednosti snage i kapaciteta. Međutim obratna zamjena nije preporučljiva, jer EFB akumulator ne može zadovoljiti standarde koje pruža AGM tehnologija. Imajte na umu da i stavljanje jačeg akumulatora može opteretiti generator bez garancije da će takav akumulator dugoročno dati više snage ako se nepravilno puni.