Sve što trebate znati o dehidraciji i pregrijavanju motora

17.04.2020.

Rashladni sustav motora podjednako je važan zimi i ljeti jer njegova funkcionalnost znači zdravlje motora, a stvari pod kontrolom možete držati samo jednim pogledom.

Prepoznajte simptome termodinamičkih problema

Jedan od najvećih strahova svih vozača tijekom vrelih ljetnih mjeseci svakako je onaj od pregrijavanja motora i „kuhanja“ rashladne tekućine. No, treba znati da do takvih termodinamičkih problema vrlo rijetko dolazi bez najave kroz određene simptome, a relativno jednostavnim postupcima kontrole problem se može dijagnosticirati i ranije.

Ovu vrstu kontrole zaista može izvesti svaki vozač, bez obzira na iskustvo. Rashladni sustav svakog modernog vozila pažljivo je uravnotežen i predviđen za rad u uvjetima gdje temperatura lako može prijeći 100 °C, pri tlaku većem od 1 bara, a da ipak ne dođe do ključanja tekućine. Rashladna tekućina već odavno nije obična voda već kombinacija vode i glikolnih tekućina popularno zvanih antifriz.

Ova je mješavina manje osjetljiva na vrenje, pa pod povećanim tlakom neće proključati i do 108 °C. Time se osigurava stabilnost tekućine pri temperaturama oko 90 °C, što predstavlja optimalnu temperaturu za rad motora. Osim toga, ima ulogu ne samo hlađenja već i antikorozivne zaštite dijelova motora.

Zato koncentraciju ove mješavine vode i antifriza, koja se optimalno kreće u omjeru 50:50, nikako ne trebalo pretjerano razblažiti s vodom ili, još gore, potpuno zamijeniti s vodom. Također, pri dolijevanju ili zamjeni obavezno treba staviti propisanu tekućinu i nikako je ne miješati s drugom vrstom. Upravo je to razlog zašto su rashladne tekućine izraženo kolorizirane, tako da niti slučajno nećete „crveni antifriz“ miješati s „plavim“ i slično.

Kontrolno mjesto skriva se na ekspanzivnoj posudi

Svaka se rashladna tekućina pri zagrijavanju širi i mijenja svoj volumen, a mali dio može lagano ispariti te se zaista može s vremenom izgubiti kao normalna pojava. Zato se u sustavu hlađenja nalazi ekspanzivna posuda, koja je u motornom prostoru smještena na vidljivom mjestu na višoj točki od samog motora.

Upravo na njoj se nalazi i čep za ulijevanje rashladne tekućine, koji je ujedno i ventil za ispuštanje suvišnog tlaka iz posude. Taj čep nikako ne treba otvarati dok sistem nije hladan, jer vruća para iz posude može izazvati teže tjelesne ozljede.

Kod nekih starijih vozila ova posuda nije posebna već je dio hladnjaka motora, ali čep ima istu funkciju. Ta posuda nikada nije napunjena do vrha već otprilike do polovice dok preostali volumen predstavlja prostor za normalno širenje tekućine. Na njoj se nalaze i oznake “min” i “max”, koje ukazuju na krajnosti potrebne za optimalan rad. Upravo je to ono kontrolno mjesto koje nam omogućuje da bez teškoća kontroliramo razinu tekućine na vrijeme i da tako uočimo mogući gubitak rashladne tekućine koji bi mogao dovesti do pregrijavanja.

Razinu uvijek treba kontrolirati kad je vozilo hladno i ona se mora kretati između te dvije oznake. Kako nije dobro da je razina ispod minimuma, tako ne valja ni da je preko maksimuma, jer se onda nepotrebno povećava tlak u sustavu.

Traženje propusnosti prepustite stručnjaku

Pažljivom povremenom kontrolom lako možete pratiti razinu tekućine, pa pravovremeno reagirati i posjetiti mehaničara. Tragovi curenja često se neće lako vidjeti kao tragovi ispod vozila. Propusnosti su moguće i između pojedinih dijelova konstrukcije. Primjerice preko brtve glave ili unutar EGR-ventila ili turbina koje su hlađene. Zato traženje propusnosti treba prepustiti stručnjaku. On će sustav, preko pumpe priključene na mjesto čepa na ekspanzivnoj posudi, izložiti povećanom tlaku te potom manometrom kontrolirati pada li tlak u sustavu.

Zašto se to isplati raditi? Zato što čak i ako je uočena propusnost, rješavanje je sigurno puno jeftinije i bezbolnije od potencijalnih kvarova koji mogu nastati gubitkom tekućine.

Nije važno samo da ima tekućine

Gubitak tekućine može biti i posljedica nedostatka hlađenja uslijed problema s ventilatorom ili hladnjakom. Poteškoća može biti uzrokovana i nedovoljno dobro reguliranim protokom sredstva kroz sustav uslijed pokvarenog termostata. Osim toga i stara crijeva koja provode tekućinu mogu puknuti, ali svaki dobar mehaničar će ih tijekom pregleda pogledati.

Ako uoči bilo kakve pukotine ili krutost, predložit će opravdanu zamjenu. U svakom slučaju, pregrijavanje uvijek direktno utječe na isparavanje i gubitak tekućine. Tako da naznaka konstantnog pada razine upućuje na neki od navedenih problema. Pri svakom servisnom pregledu zato treba obratiti pažnju na razinu i stanje tekućine. Bilo bi dobro i detektirati je li ona bistra ili zamućena, što može ukazivati na moguće miješanje s uljem.

Kako su stijenke ekspanzivne posude bijele ili prilično prozirne razina sredstva lako se uočava, a skidanjem čepa provjerava njen izgled. Uzimanjem uzorka lako se mjernim uređajem može provjeriti i točka smrzavanja, odnosno vrenja koja ukazuje na kvalitetu antifriza. Zato povremena i jednostavna vlastita kontrola uz onu u radionici pri servisnim radovima, može na vrijeme prepoznati problem i spriječiti neugodno iznenađenje. Ako primijetite da se njegova razina približava minimumu nemojte čekati, već odmah naručite omiljeni antifriz putem Tokićeve web trgovine!